Et viktig aspekt ved rolle- og ansvarsdeling er at den ikke er statisk over tid. Selv om statsrådsansvaret ligger fast, vil det på overordnet nivå for eksempel være løpende behov for en grenseoppgang mellom hva som er forvaltningens rolle og myndighetsområde og hva som er statsrådens rolle. Hvor denne grensen går, avhenger av hvor stor politisk oppmerksomhet det er på et saksfelt eller en sektor.
Etatsstyringen kan ikke ses uavhengig av den politiske styringen, men inngår i en politisk- administrativ helhet. Det er viktig at underliggende virksomhet forstår og aksepterer dette. Politiske prioriteringer kan noen ganger overstyre prioriteringer gjort på basis av rene økonomiske og administrative forhold.
Uklar rolle- og ansvarsdeling mellom departement og underliggende virksomhet vil kunne medføre uklare mål, styringssignaler og prioriteringer, og mangelfull kommunikasjon. Rolleforståelse avhenger av hva den enkelte aktør tenker om styring, og av styringskulturen i virksomheten og i departementet. Ulike styringskulturer kan være utfordrende, kanskje særlig for departementer med mange, og ulike, underliggende virksomheter. Det kan gjøre det vanskelig å styre underliggende virksomheter – og sektoren – på en helhetlig måte. En bevisst holdning til kulturelle særtrekk og kulturforskjeller, vil gjøre det enklere for departementet å styre underliggende virksomheter.
I en etatsstyringsrelasjon vil det alltid være viktig at det er etablert gode prosesser for å sikre seg at departementet uttaler seg konsistent, og for å sikre at saker fanges opp og forankres der de skal. Gitt at rolle- og ansvarsdelingen er dynamisk over tid, og at det derfor kan variere om det er departementet eller virksomheten som skal være forvaltningens ansikt utad, er det ekstra viktig at dette vurderes med jevne mellomrom. Departementet bør involvere virksomheten for å avklare og skape en felles forståelse av rolle- og ansvarsdelingen.
Rollefordelingen kan fremgå av instruksen.