Virksomhetens leder har gitt tydelige føringer for aktivitetene: hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres, og hvem som har ansvaret for at det blir gjort.
Ledere rundt omkring i virksomheten holder oversikt over informasjonsbehandlingen i sine oppgaver og tjenester.
De har oversikt over informasjonstyper som behandles, aktuelle regelverk, IKT-systemer og digitale tjenester som benyttes, og hvor store konsekvensene kan bli ved sikkerhetsbrudd («verdivurdering»).
Virksomheten benytter sin oversikt over informasjonsbehandlingen til å prioritere arbeidet med informasjonssikkerhet. For eksempel kan det gjelde hvor og når det er behov for å gjøre nærmere vurdering av risiko, eller hvor det skal prioriteres å bruke ressurser til sikkerhetstiltak.
Risikoeiere vurderer regelmessig risiko i tilknytning til oppgavene og tjenestene virksomheten har ansvar for.
Virksomheten har ledelsesstyrt aktivitet for håndtering av risiko, som blant annet kan inkludere
- valg av alternativer for å håndtere risiko
- kriterier for å akseptere risiko
- godkjenning av forslag til hvordan risiko skal håndteres
Kriteriene for å akseptere risiko fungerer godt og gir ledere i virksomheten god støtte til å ta slike beslutninger.
Ved beslutning om å etablere sikkerhetstiltak vurderes kostnader, antatt effekt og mulige negative sideeffekter.
Virksomheten gjennomfører systematisk godkjenning og etablering av sikkerhetstiltak. Dette kan inkludere
- beslutning om, og finansiering av, etablering av sikkerhetstiltak
- avtaler med tiltaksleverandører om ansvar for utforming, etablering og forvaltning av sikkerhetstiltak
Risikoeiere vurderer status på sine ansvarsområder minst en gang i året.
Tiltaksleverandører vurderer status på sine ansvarsområder minst en gang i året.
Virksomheten vurderer behov for å evaluere av hele eller deler av internkontrollen på området eller å bruke indikatorer som gjør dem i stand til å følge utviklingen over tid.
Virksomheten har oversikt over sitt behov for kompetanse på informasjonssikkerhetsområdet.
Virksomheten klarer å dekke sitt behov for kompetanse på informasjonssikkerhetsområdet.
Ledere får nødvendig grunnopplæring for å kunne utføre sine oppgaver på en god måte. Grunnopplæringen dekker alle vesentlige roller i de systematiske aktivitetene.
Virksomheten har kartlagt eller målt sikkerhetskulturen og benytter kunnskapen til å styrke organisasjonen.
Virksomheten har vurdert om informasjonssikkerhetshendelser vil kunne føre til utfordringer med virksomhetskontinuitet.
Virksomheten har beredskap og er forberedt på å håndtere hendelser som utfordrer virksomhetens evne til å fungere, eller som fører til alvorlig svikt i oppgaver og tjenester.
Virksomheten har tydelige roller, ansvar og prosedyrer for hvordan de håndterer hendelser. Dette inkluderer hvordan ledelsen involveres strategisk og taktisk ved behov.
Virksomheten har god oversikt over hendelser og avvik. De benytter denne kunnskapen til å forbedre arbeidet.