Hovedinstruks del B1: Departementets myndighet og ansvar
Denne delen av hovedinstruksen skal beskrive myndighet og ansvar mellom departementet/departementene og virksomheten. Den bør legge vekt på hva som særtegner forholdet mellom dem.
Hovedinstruksen bør ta for seg både det administrative og det faglige ansvaret, inkludert departementets eller departementenes instruksjonsmyndighet og eventuelle begrensninger i denne myndigheten.
For å ivareta sitt overordnede ansvar, har departementet instruksjonsmyndighet. Det vil si at departementet som hovedregel har myndighet til å instruere en underliggende virksomhet om hvordan den skal gjennomføre sine oppgaver. Instruksjonsmyndigheten kan begrenses ved lov eller forskrift. Dette kan skje når Stortinget eller departementet ønsker at virksomheten skal kunne opptre faglig uavhengig, for eksempel for å ivareta rettssikkerhet, eller når et tilsyn skal opprettes. Når instruksjonsmyndigheten er begrenset ved lov, har virksomheten en formell uavhengighet.
Departementet kan også velge å gi en virksomhet ulike grader av faglig uavhengighet uten at det blir hjemlet i lov. Dette kan skje hvis rolle, oppgavetype eller andre forhold tilsier det. I praksis vil det si at departementet opprettholder sin instruksjonsmyndighet, men velger å avstå fra å bruke den. En slik uformell uavhengighet for den underliggende virksomheten kan for eksempel gjelde praktiseringen av vedtak i klagenemnder eller faglige beslutninger i forskningsinstitusjoner.
En underliggende virksomhet er administrativt underlagt ett departement. Dette departementet har det overordnede administrative ansvaret for virksomheten.
Et departement kan likevel stille bevilgninger til disposisjon eller fordele oppgaver til virksomheter som er underlagt andre departementer. Dette gjelder for eksempel statsforvalterne, tidligere kalt fylkesmenn, men også andre.
Slike tildelinger eller oppgaver er vanligvis øremerket eller rettet mot et bestemt formål, fagområde, virkemiddel e.l., som kan fremgå av tildelingsbrevet. Dersom det er relevant å omtale dette i hovedinstruksen, kan instruksen benyttes til å klargjøre hvilket departement som har ansvar for hva. Departementer vil for eksempel kunne ha behov for faglig oppfølging av virksomheter som ikke underlagt dem selv.
Dersom slike midler og/eller oppgaver er av midlertidig art, vil det ikke være hensiktsmessig å omtale dem i hovedinstruksen, men i tildelingsbrevet.
Har du forslag til forbedringer i veiledningen og/eller spørsmål, send en e-post til forvaltning@dfo.no.
Vi behandler spørsmål så raskt som mulig, og normalt innen 3 uker. Du kan eventuelt ta direkte kontakt med: