Krav til internrevisjon i statlige virksomheter
Krav til bruk av internrevisjon i statlige virksomheter er fastsatt av Finansdepartementet i kapittel 2 i Bestemmelser om økonomistyring i staten og nærmere beskrevet i Rundskriv R-117.
Kravene omfatter:
Finansdepartementet varslet i kapittel 9 i Gul bok 2014 (Prop. 1 S for 2013-2014) at de ville utrede bruk av internrevisjon i statsforvaltningen. Utredningen om internrevisjon ble startet blant annet på bakgrunn av at flere statlige virksomheter allerede brukte internrevisjon, men det var ingen fastsatte kriterier for hvilke virksomheter som burde ta i bruk internrevisjon. Internrevisjon er heller ikke omtalt i økonomiregelverket for staten.
Til forskjell fra mange andre OECD-land praktiserte ikke Norge at Riksrevisjonen bygget på allerede utført arbeid fra internrevisjonen. Bruk av internrevisjon i staten er blitt tatt opp av både Stortinget, og internasjonale organisasjoner som IMF. OECD har anbefalt Norge å vurdere mer utstrakt bruk av internrevisjon i staten.
Finansdepartementet opprettet en arbeidsgruppe for å utrede spørsmålet, og de leverte rapporten sin i juni 2014. Rapporten var på høring høsten 2014, med uttalelser fra departementene og underliggende virksomheter, Riksrevisjonen, Norges Interne Revisorers Forening og Den norske Revisorforening.
På dette grunnlaget fastsatte Finansdepartementet i rundskriv R-117 retningslinjer for internrevisjon i statlige virksomheter.
Formålet med de nye kravene er:
Her finner du en oversikt over statlige virksomheter som bruker internrevisjon, og hvilken modell de har tatt i bruk for organiseringen av den.
Har du spørsmål om innholdet på denne siden, send en e-post til styring@dfo.no.