Det kan være nyttig å planlegge selve gjennomføringen av en risikovurdering godt i forkant av selve vurderingen. Ofte blir bestillinger om at årlige risikovurderinger skal gjennomføres sendt ut i organisasjonen på bestemte tidspunkt på året. Det er viktig at en slik bestilling er tydelig og brukertilpasset. Formålet og hva som skal oppnås og hva risikovurderingen skal brukes til må være tydelig. Er bestillingen til fagpersoner i linjen eller ledere? Dette vil påvirke innholdet i bestillingen.
Det er også avgjørende for et godt resultat at de rette personene deltar i risikovurderingene, og at selve risikovurderingen blir fasilitert på en god måte med ressurser som har god kompetanse både på metode på risikostyring og kjenner virksomheten. Hvem som bør delta i risikovurderingen avhenger av hvilke områder/mål som skal risikovurderes.
Som en hovedregel bør personen som er ansvarlig for målene som skal risikovurderes delta, samt personer som kjenner godt til det aktuelle området. Eksempelvis bør hele ledergruppen delta i risikovurdering av de overordnede målene til virksomheten, mens prosesseier og personer som gir input til prosessen og mottar output av prosessen bør delta i en risikovurdering av vesentlige prosesser.
Formålet er at personene med best forutsetninger for å identifisere, vurdere og håndtere risikoer på det aktuelle nivået deltar. Det vil alltid være en kost/nyttevurdering som ligger til grunn for hvor mange personer som deltar i den aktuelle risikoworkshopen.
I disse lysarkene får dere eksempler på hva en fasilitator bør tenke på før, under og etter gjennomføring av en risikoworkshop.
Se eksempler på hva en fasilitator bør tenke på før, under og etter gjennomføring av en risikoworkshop (pptx).