Tolkningsuttalelse om elektronisk fakturabehandling
Uttalelsen gjelder behandling av faktura fra selvstendig næringsdrivende i et elektronisk fakturabehandlingssystem. Den henviser til bestemmelsene punkt 5.3.5.
Tolkningsuttalelse fra DFØ av 18. september 2013
Mottaker: Fylkesmannsembetene (via DFØs økonomitjenester)
Vår referanse: 13/602
Publisert: 15. februar 2017
Vi forstått spørsmålet til å gjelde om Fylkesmannsembetene i henhold til krav i økonomiregelverket skal behandle fakturaer fra faste verger (dvs. selvstendig næringsdrivende) i et elektronisk fakturabehandlingssystem.
Ifølge bestemmelser om økonomistyring i staten punkt 5.3.5 skal "virksomheten (...) ha rutiner og systemer for elektronisk fakturabehandling som sikrer oversikt over og enhetlig behandling av fakturaer og andre utbetalingsdokumenter".
Vi oppfatter det slik at fakturaene som henvendelsen gjelder, er knyttet til anskaffelse av tjenester, dvs. at fakturaen utstedes av vergen til staten for en tjeneste de har utført. Med utgangspunkt i at fakturaen gjelder anskaffelser, skal de derfor i utgangspunktet håndteres i fakturabehandlingssystemet.
Et avgjørende spørsmål blir imidlertid om det er anskaffelse av tjenester til virksomheten. I tidligere kontakt med sentral vergemålsmyndighet og DFØ, har vi oppfattet at vergemålsordningen er lagt opp slik at Fylkesmannsembetene blant annet skal forvalte deler av ordningen, herunder kontakten med vergene (gjennom opplæring, tilsyn, betaling av godtgjørelse til vergen). Følgende momenter kan benyttes av Fylkesmannsembetene i en nærmere vurdering: