18/2021 Endringer i systemløsningen til hovedlønn i mai

Endring av lønnarter og mottakernøkler, refusjonsavstemmingsrapport, papirsykmelding gjøres om til digital sykmelding og melde inn kontaktperson for reise- og ugiftsrefusjoner.

Oppdatert

Lønnsadministrasjon

Endring av lønnarter/mottakernøkler:

IT0008 – Grunnlønn

IT0014 – Faste tillegg

Forklaring av disse 3 lønnartene (LA 9300, 9301, 9310):

Dette gjelder utenlandske arbeidstakere som er medlem i utenlandske pensjonskasser / forsikringsselskaper.

IT0015 – Variable tillegg

IT0057 – Medlemskap

Rapporter

PC00_M20_RMB_RECON – Refusjonsavstemmingsrapport

Skjermbildet i Recon er endret på grunn av forberedelser til ny NAV refusjonsløsning, som kommer til høsten.

De to kolonnene for trygdekontor og navn trygdekontor er fjernet, siden de ikke er i bruk lenger.

I tillegg har det kommet en ny kolonne helt til høyre i bildet. Den er en del av den nye NAV refusjonsløsningen og inneholder foreløpig ikke data.

DFØ Brukerdokumentasjon

Brukerdokumentasjonen er oppdatert, se endringslogg.

Papirsykmelding gjøres om til digital sykmelding

Nesten alle papirsykmeldinger blir nå digitalisert av NAV når de mottar sykmeldingen fra sykehus og andre som skriver sykmeldinger på papir. Når sykmeldingen er gjort digital kan arbeidstaker sende den til arbeidsgiver fra «Ditt NAV» på nav.no.

Prosessen tar noen dager fordi sykmeldingspapirene:

  1. Sendes per post til NAV
  2. Må tolkes i NAVs skanner
  3. Må eventuelt registreres manuelt dersom skanneren ikke klarer å tolke papiret.

Be den ansatte se etter melding fra NAV / Altinn dersom de forsøker å levere sykmelding på papir til arbeidsgiver. Når den ansatte mottar melding må de logge inn og behandle den digitale søknaden om sykepenger. For å fylle ut og sende inn søknad om sykepenger går de inn på «Ditt NAV» via lenken i meldingen.

Ikke alle papirsykmeldinger gjøres om til digital sykemelding, se her for mer informasjon.

Melde inn kontaktperson for reise- og utgiftsrefusjoner

DFØ har behov for en oversikt over hvem som er kontaktperson på reise- og utgiftsrefusjoner i de ulike virksomhetene. Kontaktpersonen finner du på «Min side» i Kundesenter på nett. Vi oppfordrer våre kunder til å melde inn hvem som er kontaktperson for reise- og utgiftsrefusjoner til DFØ i en Kundesenter på nett sak.

Kontaktinfo

Har du spørsmål om innholdet på denne siden?

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?