9/2021 Endringer i systemløsningen til hovedlønn februar

Endringer i organisasjons-, stillings-, personaladministrasjon og lønnsadministrasjon siden forrige hovedlønn.

Oppdatert

Organisasjons-, stillings- og personaladministrasjon

Under Type saksbehandling «02 ny st. kode/ltr/org.enh/mg/mug» er det opprettet en ny saksbehandlingsårsak i forbindelse med nytt punkt i hovedtariffavtalen for Akademikerne fra 01.10.2020. Saksbehandlingsårsaken heter «36 Opprykk iht HTA 2.5.5 nr. 4». Velger man denne saksgangen vil det legges inn årsak «AE Opprykk iht 2.5.5 nr. 4» i infotype 0008 - Grunnlønn. Saksbehandlingsårsaken er også tilgjengelig i e-skjema YHR_STILLINGSENDRING.

Saksbehandlingsårsak «33 Lokal lønnspolitikk 7.1.2.3.» under type saksbehandling «02 Ny st.kode/ltr/org.enh/mg/mug» har endret navn til «33 Lokal lønnspol. Pkt. 6.3.3.2» fordi referansen i Statens personalhåndbok er endret.

Lønnsadministrasjon

Ny sats for ansatte på pensjonistvilkår

Sats for ansatte på pensjonistvilkår er oppdatert til kr. 218 fra 01.01.2021. Det er lagt inn brudd i infotype 0000 – Saksbehandling / 00008 – Grunnlønn på de aktuelle ansatte og samtlige vil rekalkuleres tilbake til 01.01.2021.

Dommertabellen

Dommertabellen er oppdatert fra 01.10.2020. Det er lagt inn brudd i infotype 0000 – Saksbehandling / 0008 – Grunnlønn og 0509 – Aktivitet med høyere lønn / 0014 – Faste tillegg og trekk på de aktuelle ansatte, samtlige vil rekalkuleres tilbake til 01.10.2020.

NB! I forbindelse med bruddet på infotype 0509 bør man kontrollere lønnen på disse ansatte. Vi ser fortsatt tilfeller hvor infotype 0014 oppdateres direkte i forbindelse med fungering og delt lønn, uten at dette samsvarer med infotype 0509. Disse ansatte kan nå få feil lønn.

Endringer på IT0509

Justeringsbeløpet som man legger i infotype 0509 – Aktivitet med høyere lønn, er et manuelt beløp som ikke blir oppdatert når man lager brudd i forbindelse med ny A-tabell. Dette beløpet må da eventuelt oppdateres manuelt. Mange ansatte får nå et negativt beløp på november lønn som følge av at grunnlønnen er justert, men ikke fungeringsbeløpet. 

Endringer på lønnsslippen

Feltet for trekkfrie ytelser er fjernet fra lønnsslippen.

Kontering av forskjøvet arbeidstid

Vi kan nå styre kontering av lønnart 202A Forskjøvet arb.tid 50% og 203C Forskjøvet arb.tid 100% til egne kontoer. DFØ har tatt ut liste over kunder som har utbetaling av forskjøvet arbeidstid på februar lønn, og kobler lønnartene mot konto for hovedlønn. Deretter settes resten av firmaene opp på lønnart 202A og 203C til mars lønn. Ved manglende kontering etter mars må DFØ informeres. DFØ må også kontaktes dersom en annen kontering enn hovedlønn skal brukes.

Aktivering av lønnsresultater

Medio februar vil DFØ arkivere lønns-, reise- og tid-resultater og konteringsdokumenter for perioden desember 2016 til november 2017.

Automatisk fratredelse av eksterne

Alle eksterne uten aktivitet i 2020 vil bli fratrådt. Den automatiske jobben kjøres innen utgangen av februar 2021 og omfatter medarbeidergruppe 8 og X, med unntak av MUG 53. Fratredelsesdato settes til 28.02.2021 med årsakskode 99 - Automatisk massefratredelse.

Automatisk fratredelse av timelønnede

Automatisk fratredelse av timelønnede vil bli foretatt i mer begrenset omfang enn tidligere. Berørte kunder har allerede fått melding fra DFØ.

Nye krav til rapportering i A-meldingen fra 01.01.2021

Et av kravene er at man skal rapportere sluttårsak ved fratredelse, når den ansatte endrer personaldelområde og ved utløp av tilleggsstilling.

Sluttårsak genereres på A-melding når det kjøres en saksgang. Som følge av dette det kjøres saksgang på alle endringer av PDO (personaldelområde) i infotype 0001 – Plass i organisasjonen. Hvis saksgang ikke finnes på samme dato som endringen i infotype 0001 vil den ansatte bli avvist på A-meldingen.

Ved utløp av tilleggsstilling i infotype 0509 – Aktivitet med høyere lønn, det også foreligge en saksgang - Opphør flere still. - fung. Hvis ikke saksgang finnes på samme dato som den delte stillingen er opphørt, vil den ansatte bli avvist på A-meldingen. Dette gjelder også opphør av tilleggsstillinger frem i tid. Eventuelle endringer som er nødvendige i Selvbetjeningsportal og DFØ app som følge av dette vil vi komme tilbake til.

Endring av lønnarter/mottakernøkler:

IT0014 – Faste tillegg og trekk

IT0015 – Variable tillegg

IT0267 – Variable tillegg til bonuskjøring

IT2010 – Godtgjørelser

IT0057 – Medlemskap

Endringer for Fagforbundet

Mottakernøklene som fortsatt skal brukes har fått nye navn fra 01.01.2021. Ansatte som er registrert med mottakernøkler som ikke skal være i bruk lenger er nå flyttet til ny mottakernøkkel. Mottakernøkler som ikke skal være i bruk er avgrenset. DFØ har flyttet de berørte ansatte for alle kunder.

Nedenfor er oversikt over hvilke mottakernøkler som fortsatt skal brukes:

DFØ Brukerdokumentasjon

Brukerdokumentasjonen ble oppdatert 04.02.2021, se endringslogg.

Kontaktinfo

Har du spørsmål om innholdet på denne siden?

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?