Sende forespørsel via Innkjøpsverktøy
Brukerveiledning for gjennomføring av en forespørsel gjennom innkjøpsverktøy i Basware PM Klient. Forespørsel må foretas av bruker med innkjøperrolle.
Det som beskrives i brukerveiledningen er en måte å sende elektroniske forespørsler til en eller flere leverandører. Det er mulig med vedlegg, og kommentarer kan legges inn og vil loggføres i historikken.
Forespørselen kan enten inneholde konkrete varelinjer eller kun inneholde en kravspesifikasjon som vedlegg.
Invitasjon til deltakelse sendes ut til valgte leverandører per e-post.
Besvarelser kan lastes opp som vedlegg for dokumentasjon.
Ved valg av leverandør kan en ordre genereres.
Det gjøres oppmerksom på at dette innkjøpsverktøyet kun er egnet for enkle forespørsler. Funksjonaliteten tilfredsstiller ikke lovens krav når det gjelder gjennomføring av minikonkurranser på parallelle rammeavtaler, da slike tilbud ikke skal mottas pr e-post.
Innkjøpsverktøy -> Ny anmodning -> Fanen Ordrehode
Steg 1a
Velg deg en av de aktuelle leverandørene for forespørselen, og fyll ut ordrehodet med påkrevde felt merket med * og eventuelt andre aktuelle felt.
Steg 1b
Steg 1c
I fanen Tilbud
Steg 1d
Steg 1e
Når en har mottatt og evaluert tilbud og valgt leverandør, klikk Velg på aktuell leverandør og svar evt OK på meldingen om du vil kopiere over vedleggene fra forespørselen.
Status endres til Leverandør valgt.
Steg 1f
Gå til fanen Ordrehode, valgt leverandør er ferdig utfylt. Anmodningen har status utkast/returnert.
Om det er knyttet en kontrakt til leverandøren i PM Admin, kan denne legges til.
Klikk Lagre og send til godkjenning på vanlig måte.
Har du spørsmål om innholdet på denne siden?
Kontakt kundesenter for regnskap