Rutine for oppbevaring av regnskapsmateriale for DFØs kunder
Denne rutinen skal hjelpe våre regnskapskunder å identifisere hvilken regnskapsdokumentasjon fra Unit4 ERP de skal oppbevare, og hvor lenge materialet skal oppbevares.
Under finner du en oversikt over regnskapsmateriale som er oppbevaringspliktig og hvor lenge det skal oppbevares.
Vi har skrevet noen kommentarer til de ulike punktene om hvor regnskapsmaterialet skal oppbevares, samt henvisninger til bestemmelser om økonomistyring i staten.
Med mindre noe annet står spesifisert i rutinen under er det virksomhetene selv som må oppbevare materialet i sine arkiv.
Vær oppmerksom på at oversikten begrenser seg til det som vanligvis er dekkende for statlige virksomheter og slik sett ikke er uttømmende. Merk også at noen oppbevaringspliktige rapporter listes under flere punkter.
Virksomhetens avlagte årsrapport med årsregnskap skal bevares for alltid.
Regnskapsmateriale skal bevares av virksomheten og avleveres til arkivverket, i følge forskrift om offentlige arkiv.
2.3.3
3.4
4.4.10.1 a)
4.4.10.1 b)
4.4.3 b) siste avsnitt
Virksomhetens saldoliste ved årets slutt skal bevares for alltid. En saldoliste er en oppstilling over alle kontoer i regnskapssystemet, der det for hver konto skal vises kontokode og kontonavn og utgående saldo.
Regnskapsmateriale skal bevares av virksomheten og avleveres til arkivverket, i følge forskrift om offentlige arkiv.
2.3.3
3.4
4.4.10.1 a)
4.4.10.1 b)
4.4.3 b) siste avsnitt
Pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år. Pliktig regnskapsrapportering omfatter rapporteringen til statsregnskapet (bevilgningsregnskapet og kapitalregnskapet) og annen rapportering fra virksomheten fastsatt i eller med hjemmel i lov (herunder a-meldingen med informasjon om ansettelses- og inntektsforhold med mer, og skattemelding mva).
Merk at DFØ sender årsoppgaver til den enkelte selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og opphavsmann til åndsverk for sine regnskapskunder. Det er likevel virksomheten som må oppbevare dette materialet i sitt arkiv.
DFØ legger kopi av årsoppgaver samt XML-fil for innrapportering til Skatteetaten på Opal_con. Virksomheten innrapporterer og håndterer eventuelle endringer/korrigeringer selv.
3.3.2
3.5
4.4.10.2 a) 5.2.4.4
5.4
Dokumentasjon av balansen ved årets slutt skal oppbevares i 10 år. Dokumentasjonen skal underbygge balansepostenes fullstendighet, realitet og nøyaktighet.
Avstemmingsmappe med rapporter som for eksempel
Husk at også kontoutskrifter fra banken (bestemmelsene pkt. 3.7.4), kassaoppgjør (bestemmelsene pkt. 3.7.3.5 og 5.4.6) og dokumentasjon fra verdipapirsentralen (bestemmelsene pkt. 5.4.7) inngår i dokumentasjon av balanseposter.
4.4.10.2 e)
4.4.6
Oppbevaringskravet er for avtaler som gjelder virksomheten, med unntak av avtaler med mindre betydning.
Virksomheten må også være oppmerksom på at dersom avtalene er grunnlaget for å dokumentere utøvd budsjettdisponeringsmyndighet, så skal de oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 f)
Korrespondanse som gir vesentlig tilleggsinformasjon i tilknytning til en bokført opplysning skal oppbevares i 10 år.
Korrespondanse omfatter brev, kopier, elektronisk post og telefaks.
Korrespondansen i tilknytning til inngåelse av en avtale eller bestilling kan inneholde vesentlig tilleggsinformasjon som ikke fremgår av selve dokumentasjonen for den bokførte opplysning. I slike tilfeller kan korrespondansen bli oppbevaringspliktig. Virksomheten må vurdere hva som anses vesentlig i det enkelte tilfelle.
4.4.10.2 g)
Opprinnelig systemdokumentasjon og endringer skal oppbevares, herunder historiske versjoner, i 10 år.
DFØ oppbevarer dette for DFØs systemer.
4.4.10.2 i)
4.3.5
Loggene som omtalt i bestemmelsene pkt. 4.3.6 om blant annet oppdatering av regnskapsdata og endring lagrede data, skal oppbevares i 10 år.
DFØ oppbevarer dette for DFØs systemer.
4.4.10.2 h)
4.3.6
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
5.4
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
5.3
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
5.3
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
Alternativt:
Månedlige uttak av GL02 - bilagsjournal kan erstatte oppbevaring av de løpende spesifikasjonene GL07, GL18b og GL35.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
3.5
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
5.3
Spesifikasjon av pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares i 10 år.
4.4.10.2 c)
4.4.3
4.3.4
4.3.1
5.2
Dokumentasjon som viser hvem som har benyttet sin budsjettdisponeringsmyndighet skal oppbevares i 10 år.
Dokumentasjonen kan fremgå av ansettelsesbrev, protokoll for lønnsforhandlinger, bestilling, ordrebekreftelse, faktura, ordre, tilskuddsbrev, en avtale, med mer.
Dokumentasjon som viser hvem som elektronisk har benyttet budsjettdisponeringsmyndigheten i DFØs systemer, oppbevares av DFØ.
Virksomheten oppbevarer selv dokumentasjon av hvem som til enhver tid har budsjettdisponeringsmyndighet, samt dokumentasjon når budsjettdisponeringsmyndigheten er benyttet utenfor DFØs systemer (for eksempel avtaler med mer).
2.5.2.1
4.3.6
4.4.10.2 d)
5.2.3.1
5.2.3.2
5.3.3
6.3.3
7.3.3
Dokumentasjon av bokførte opplysninger gjør det mulig å kontrollere realiteten og nøyaktigheten i regnskapsrapporteringen. Disse skal oppbevares i 10 år.
Dersom dokumentasjonen består av flere dokumenter, for eksempel dersom fakturaen ikke inneholder tilstrekkelige opplysninger om utøvd budsjettdisponeringsmyndighet, vil oppbevaring av tilhørende avtale, bestilling, ordrebekreftelse eller pakkseddel være nødvendig for å kunne kontrollere dette i ettertid.
Eksempler på hva som inngår i dokumentasjonen:
Eksterne parter:
Internt:
Konteringsdata fra bank:
Innbetalinger som for eksempelCU08 - innlesing OCR og SU12a - avregningsretur som oppbevares sammen med GL18b - bilagsspesifikasjon. Alternativ til GL18b er månedlige uttak av GL02 - bilagsjournal.
DFØ oppbevarer elektronisk dokumentasjon som er lagt inn som vedlegg i våre systemer (for eksempel digitale bilag, e-skjema lønn, vedlegg til reiseregninger).
4.4.10.2 d)
4.4.5
4.4.7
3.7.3.3
3.7.3.4
3.7.4
3.7.2
3.7.3
Bestilling, ordre, kontraktsfaktura eller pakkseddel (dersom fakturaen mangler noen opplysninger, som er spesifisert på pakkseddelen). Inngående fakura skal oppbevares i 10 år.
Se nærmere beskrivelse og regelverkshenvisninger under Dokumentasjon av bokførte og slettede opplysninger.
DFØ oppbevarer inngående faktura med elektronisk underbilag i DFØs systemer. Virksomheten oppbevarer andre underbilag og annen dokumentasjon.
Utgående faktura skal oppbevares i 10 år.
Grunnlag for fakturering eller korrespondanse som gir vesentlig tilleggsinformasjon i tilknytning til en bokført opplysning, er her omtalt som underbilag.
Se nærmere beskrivelse og regelverkshenvisninger under Dokumentasjon av bokførte og slettede opplysninger.
DFØ oppbevarer utgående faktura i DFØs systemer, det vil si: Fakturakopi (SO07) kan tas ut i hele oppbevaringsperioden. Virksomheten oppbevarer underbilag og annen dokumentasjon.
Instrukser skal oppbevares i 10 år.
Virksomheten må oppbevare alle instrukser som utarbeides for egen virksomhet. Departementet skal også utarbeide en instruks til virksomheten, men denne skal oppbevares av departementet.
4.4.10.2 b)
Virksomheten må oppbevare en fortegnelse over regnskapsmateriale som er sikkerhetskopiert, hvor ofte sikkerhetskopiering gjennomføres og hvor originalen og sikkerhetskopien oppbevares. Dette skal oppbevares i 10 år.
DFØ oppbevarer fortegnelse over det som er sikkerhetskopiert i DFØs systemer.
Virksomheten oppbevarer fortegnelse over det som er sikkerhetskopiert i virksomhetens arkiv/systemer.
4.4.9.3
Gjelder fullmakter som er gitt personer eller etter stilling. Det kan være fullmakt til å utøve budsjettdisponeringsmyndighet eller til å autorisere betalinger i bank. Fullmakter skal oppbevares i 3,5 år.
Dersom virksomheten har inntekter og det for eksempel er gitt fullmakt for å avbryte en foreldelsesfrist, skal denne oppbevares.
4.4.10.3 a)
2.5
3.7.3.3
5.3
5.4.4
Utgående pakksedler eller tilsvarende dokumentasjon som følger varen eller sendes til kjøper på annen måte. Prisoversikter som kreves utarbeidet ifølge lov eller forskrift. Dette skal oppbevares i 3,5 år.
Gjelder i all hovedsak virksomheter som yter tjenester eller som selger varer mot vederlag. Forsendelse av varer vil ofte ha en pakkseddel vedlagt.
Virksomheter som krever inn gebyr der gebyret er en del av myndighetsøvelsen, trenger ikke utarbeide pakkseddel eller tilsvarende dokumentasjon. Eksempler på dette er gebyr for førerkort, passgebyr, dokumentavgift med mer.
4.4.10.3 b)
4.4.10.3 c)