Tema på Anskaffelseskonferansen 2019
I 2019 har vi fått ny Stortingsmelding som staker ut kursen for offentlige anskaffelser, der innovasjon, effektivisering og profesjonalisering er viktige tiltak og mål. Hvilke konsekvenser får meldingen for innkjøpere og leverandører?
Presentasjoner og opptak fra hovedprogrammet
Åpning av årets anskaffelseskonferanse
Dag Strømsnes, avdelingsdirektør
Konferansier – Silvija Seres
Sammen om smartere innkjøp
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen
Hva kjennetegner fremtidens anskaffelser?
Presentasjon av Anita Krohn Traaseth (PDF)
Panelsamtale – Hvordan lykkes med å få flere tilbydere
- Jan Christian Vestre, Chief Executive Officer (CEO), Vestre
- Stina Lintho Lippestad, daglig leder, Lintho Steinmiljø
- Lars-Johan Frøyland, direktør forretningsutvikling, Sykehusinnkjøp HF
Menneskerettigheter og bærekraftige anskaffelser – utfordringer og nye muligheter
Presentasjon av Heidi Furustøl, daglig leder, Etisk handel Norge (PDF)
Smarte innkjøp, en forutsetning for digitalisering
- Paul Chaffey, statssekretær, Kommunal- og moderniseringsdepartementet
- Silvija Seres, styremedlem og investor
Anskaffelsesprisen
Anskaffelsesprisen deles ut til en oppdragsgiver og leverandør som kan vise til et spesielt godt samarbeid i en anskaffelsesprosess. I 2019 vant Elverum kommune og Betonmast Innlandet for prosjektet Ydalir skole Anskaffelsesprisen.
Selvledelse i en tid med omstilling
Silvija Seres, styreleder og investor
Hva har vi lært?
- Direktør Steffen Sutorius, Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi)
- Direktør Hilde Singsaas, Direktoratet for økonomistyring (DFØ)
Sesjon 1: God styring gir smarte innkjøp – hva er god styring?
Fagansvarlig for denne sesjonen: Marit Bersvendsen Grønli, Difi
Forsvarets transportkjøper
Åse Louice Rolfsøn Skogø, kategorileder transport, Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Presentasjonen ligger sammen med Morten Liberg over.
Spørsmål
Sesjon 2: Datafangst – grunnmur for smarte innkjøp
Fagansvarlig for denne sesjonen: Paul Are Angel Killie, Difi
Oppsummering
Sesjon 3: Kontraktsoppfølging gir gevinster – hvordan gjennomføre profesjonell kontraktsoppfølging?
Fagansvarlig for denne sesjonen: Fredrik Rolf Young Mortensen, Difi
Kontraktsoppfølging i Kystverket – en historie om hva vi gjør for å etterleve egne rammer
Presentasjon av Olav Inge Mork, innkjøpsleder Kystverket (PDF)
Panelsamtale
- Olav Inge Mork, Kystverket
- Hans Jørgen Kibsgaard, Nordland fylkeskommune
- Christine Frølich-Braathen, Eiendoms- og byfornyelsesetateten Oslo kommune
- Ragnhild Kvålshaugen, Norges handelshøyskole-BI
Sesjon 4: God styring gir smarte innkjøp – hva gjør innkjøp smartere?
Fagansvarlig for denne sesjonen: Margit Bersvendsen Grønli, Difi
God planlegging og samhandling på tvers
Sesjon 5: Data – fra gråstein til gull!
Fagansvarlig for denne sesjonen: Paul Are Angell Killie
St. melding 22, kap. 17.1
Informasjon om gjennomførte anskaffelser vil gi oppdragsgiverne, leverandørene, sentrale myndigheter og offentligheten bedre kunnskap om omfang, type og karakteristika ved anskaffelsene og hvem som blir tildelt kontraktene. Dette er informasjon som kan bidra til mer effektive offentlige innkjøp i fremtiden, og bedre utnyttelse av knappe offentlige ressurser.
Sesjon 6: Kontraktsoppfølging gir gevinster
Takk for at du ga meg sparken, det lærte vi masse av!
Praktikum v/Difi
Elisabeth Sandnes, Difi
Panelsamtale
- Frode Olsen, salgssjef, Servicegrossistene
- Terje Ilje, byggherre, innleid hos diverse kommuner og stat
- Steinar Ask, Contract Manager, Avinor
- Elisabeth Sandnes, Difi
Tidligere anskaffelseskonferanser