Innledning: En gjenfortelling av ny syntese på norsk
Hvordan kan offentlig sektor tilpasse seg tiden vi lever i og oppfylle sitt samfunnsoppdrag i en tid med færre ressurser, stigende krav og økt kompleksitet? Dette spørsmålet var utgangspunktet for et forskningsprosjektinitiert i 2006 av Jocelyne Bourgon. Forskningsprosjektet involverte over 200 toppledere, politikere og forskere fra bl.a. Australia, Canada, Holland, England, Brasil, Singapore og New Zealand. Forskningsprosjektet har resultert i to bøker og et tankesett som har fått fotfeste hos embetsmenn og politikere over hele verden.
I dette notatet oppsummerer vi ny syntese-rammeverket og nøkkelbudskap fra boken A New Synthesis of Public Administration: serving in the 21st century. Rammeverket er utviklet videre med eksempler fra flere land i The New Synthesis of Public Administration Fieldbook.
Hva kjennetegner komplekse samfunnsutfordringer?
Komplekse samfunnsutfordringer kjennetegnes av spredning av ansvar, høy grad av gjensidige avhengigheter og uforutsigbarhet. De går på tvers av juridiske, organisatoriske og profesjonelle skillelinjer og strekker seg ut i tid på tvers av generasjoner. De kan ikke løses på den tradisjonelle måten, fordi kompleksiteten ikke kan brytes opp.
Komplekse samfunnsutfordringer utfordrer regjeringens og forvaltningens evne til å ta hensyn til en rekke gjensidige avhengighet blant aktører, på tvers av sektorer, forvaltningsnivåer og i enkelte tilfeller også på tvers av landegrenser. Man trenger derfor en deltakende tilnærming til problemdefinisjon og samordnet handling. Levedyktige løsninger overskrider kapasiteten til en enkelt aktør, eller en sektor alene.
Forvaltningen må endre tankesett og tilnærming
«Vi kan ikke løse veksten i kroniske sykdommer, fedme, flyktningstrømmen eller klimaforandringer gjennom lovgivning eller ved å produsere mer for mindre. Den tid er forbi. Problemenes kompleksitet innebærer at vi må tenke i et langt bredere perspektiv, som også omfatter å inkludere og bygge på samfunnets og borgernes ressurser og bidrag til å skape bærekraftige og robuste løsninger.» (Sitat Jocelyne Bourgon.)
Den klassiske modellen for offentlig forvaltning er utilstrekkelig i møte med komplekse samfunnsutfordringer. Tradisjonelle strukturer og praksiser må suppleres og sameksistere med nye tankesett, tilnærmingsmåter og ferdigheter. Ny syntese-rammeverket inviterer til felles måter å tenke, handle og snakke på. Det bidrar til en kollektiv anerkjennelse av behovet for nye dyder, tankesett og styringslogikker i forvaltningen.
Moderne styring innebærer et søk etter balanse mellom hva som skal tilbys og oppnås innenfor offentlig sektor, privat sektor og sivil sektor. Nye syntese-rammeverket gir en skjematisk illustrasjon av et felles økosystem for styring. Samlet sett former offentlige resultater og samfunnsresultater, regjeringens myndighet og innbyggernes kollektive makt et mulighetsrom der kapasitet og ressurser kan kombineres på nye og forskjellige måter for å oppnå resultater til det beste for samfunnet. Rammeverket forteller oss ikke hva vi skal gjøre, men hjelper oss å utforske ulike veivalg for å løse komplekse samfunnsutfordinger. Kompleksiteten i de utfordringene vi står overfor, gjør at vi er nødt til å forstå de store sammenhengene, og trekke på summen av samfunnets og innbyggernes ressurser. På den måten kan vi skape løsninger som er godt forankret, bærekraftige og robuste.
Sentrale ideer innen ny syntese-rammeverket
Ny syntese-rammeverket bygger på noen sentrale ideer, som er oppsummert nedenfor:
Hva er ny syntese?
Et felles og dynamisk system for moderne styring
Moderne styring innebærer et søk etter balanse mellom hva som skal tilbys og oppnås innenfor offentlig sektor, privat sektor og sivil sektor. Det nye synteserammeverket er satt sammen av fire interagerende dimensjoner der forvaltning, samfunn og borgere samhandler som en del av et felles og dynamisk system for moderne styring. Jocelyne Bourgon bruker disse begrepene om de fire dimensjonene:
- Compliance – blant annet kontroll og overholdelse av lover og regler
- Performance – blant annet effektivisering og resultatorientering
- Emergence – blant annet innovasjon, strategisk framsyn og nyskaping
- Resilience – blant annet bærekraft, motstandsdyktighet og tilpasningsdyktighet
Disse fire dimensjonene danner en helhet som er en forutsetning for fortsatt vekst og velferd. Ingen del kan unnværes, og hver især er hverandres forutsetninger.
De fire pilene i diagrammet – offentlige resultater og borgernære resultater, offentlig myndighet og innbyggernes innsats – danner et mulighetsrom der kapasitet og ressurser kan kombineres på nye og forskjellige måter for å oppnå resultater til det beste for samfunnet.
Rammeverket oppfordrer oss i forvaltningen til å utforske noen grunnleggende spørsmål:
- Hvilke samfunnsresultater ønsker vi å oppnå? (Dette omfatter både offentlige resultater og borgernære resultater). Og hvilken forskjell vil dette utgjøre for samfunn og borgere?
- Hvordan kan vi bruke vår offentlige myndighet til å mobilisere andre aktører i samfunnet til å skape ønskede samfunnsresultater? Dette inkluderer mobilisering av andre aktører og sektorer i det offentlige, privat sektor og sivilt samfunn.
Ved å se bidraget fra det offentlige i en bredere kontekst av ønskede samfunnsresultater, og ved å gi borgere og andre aktører en aktiv rolle som verdiskapere, kan vi finne nye løsninger og oppnå mer -for en mindre samlet kostnad for samfunnet.
Mer om de fire dimensjonene
På vei mot moderne styring
Vi oppfordrer deg og virksomheten din til å vurdere hvordan ideene fra rammeverket kan bidra til å ta fatt på de komplekse samfunnsproblemene dere står overfor.
For mer ressurser på rammeverket foreslår vi: