De vanligste formålene med omstilling er å:
- effektivisere ressursbruk (kostnadseffektivisering).
- forbedre måloppnåelse (formålseffektivisering).
- imøtekomme brukerbehov.
Disse formålene er til dels overlappende og til dels kan de komme i strid med hverandre.
Ulike nivåer på omstilling
Det er stor forskjell på omstillinger når det gjelder nedslagsfelt, og de kan foregå på tre ulike nivåer:
- Nasjonalt overgripende omstilling, som for eksempel et mål om å digitalisere offentlig sektor, utflytting av statlige arbeidsplasser eller kommunereform. Dette er krevende tverrgående prosesser som ikke har en klar eier. En hovedutfordring er å forankre eierskap og forpliktelse til omstillingsprosessene i alle departementsområder.
- Omstilling i hele eller deler av en sektor, som for eksempel politireformen og NAV-reformen. Også dette er komplekse prosesser der det ofte viser seg krevende å få forståelse og tilslutning til omstillingsprosessen på tvers av ulike forvaltningsnivåer eller organisatoriske og geografiske skillelinjer.
- Omstilling i en enkelt etat eller virksomhet, som for eksempel modernisering av Lånekassen eller Statsbygg med alt det har av konsekvenser for organisering, arbeidsprosesser og kompetansebehov