Handlingsalternativer ved behandling av faktura
Brukerveiledning som beskriver handlingsalternativer i forbindelse med behandling av faktura.
Når du har åpnet en oppgave vil du få flere handlingsalternativer for videre behandling av oppgaven.
(Kun for attestant-trinnet)
Når fakturaen er ferdig kontert, skal den attesteres og sendes til godkjenner.
Fakturaen går nå til den som har fullmakt for valgt kontering
Fakturaen kan ikke attesteres og sendes videre før alle obligatoriske konteringsfelt er fylt ut.
(Kun for godkjennertrinnet)
Kontroller konteringen som attestanten har gjort. Godkjenner har ikke tilgang til å endre kontering.
Fakturaen er nå ferdig godkjent og sendes til bokføring dersom faktura ikke slår ut på noen etterkontrollskriterier. Noen faktura kan også gå til godkjenner 2 dersom dette er satt i fullmaktsarket.
(Kun for godkjennertrinnet)
Dersom selve konteringen av faktura er feil, kan godkjenner velge å avvise faktura til attestanten.
Faktura blir nå sendt tilbake til attestanten for korrigeringer.
Det kan være flere grunner til å returnere en faktura til regnskap. For eksempel dersom fakturaen er feilsendt, mottaker er ukjent eller beløpet eller annen hodedata på fakturaen er feil.
Faktura sendes nå til regnskap for eventuelle korrigeringer.
Det kan være flere grunner til å sende en faktura videre til en annen bruker.
Du må således videresende enten hele eller deler av fakturaen slik at den blir behandlet hos korrekt person.
Det er mulig å sende en faktura til informasjon til en annen bruker. Denne brukeren må ikke godkjenne noe for at faktura skal gå videre i flyten og bokføres. Brukeren som får faktura til informasjon får se hele faktura, men ikke attestert/godkjent.
Faktura ligger fortsatt til deg og må behandles.
Det er mulig å midlertidig stanse en faktura i flyten ved å parkere den. For eksempel hvis du venter på en kreditnota fra leverandøren.
Fakturaen vil nå ikke bli purret. Vær likevel oppmerksom på at regnskap kan omfordele fakturaen.
Parkering «oppheves» ved å attestere faktura.
Du vil se at en faktura er parkert i flytkartet og på konteringsraden hvor det står «parkere» på raden(e) som er parkert.
Har du spørsmål om innholdet på denne siden?
Kontakt kundesenter for regnskap