5.4 Eksempel implementering

Oppdatert

FYSetat er opptatt av å sikre at besluttede tiltak blir iverksatt og etablert i virksomheten, slik at endringen blir gjennomført og besluttede tiltak blir etterlevd og får ønsket effekt.

Ledelsen i FYSetat har tidligere erfart at jobben ikke er gjort idet tiltakene er utformet, og har innsett hvor viktig det er å prioritere ressurser til å iverksette og gjennomføre besluttede tiltak

Figur 37: Internkontrollprosessen – implementering.

Viktige suksesskriterier i dette arbeidet er forhold som:

  • forankring, holdninger og atferd både hos ledelsen og involverte ansatte knyttet til tiltakene
  • informasjon, kommunikasjon og tilgjengeliggjøring knyttet til tiltakene
  • tilstrekkelig kompetanse, ferdigheter og ressurser knyttet til tiltakene
  • tilpassede verktøy og systemstøtte for å underbygge og støtte opp om tiltakene

De som er ansvarlig for de ulike tiltakene i FYSetat, er i tillegg ansvarlig for å sikre en vellykket implementering. Dette ansvaret innebærer også å ivareta de ovennevnte punktene.

Implementering på virksomhetsnivå

I figur 38 gjengis FYSetats implementeringsaktiviteter knyttet til ett av de fire tiltakene på virksomhetsnivå. Tiltaket gjelder utarbeidelse av policy for internkontroll.

Aktivitet Ansvar Frist Utført

Behandling i virksomhetens ledergruppe før godkjenning av virksomhetsleder

Virksomhetsleder 24/4  

Gjennomgang i ledergruppene til de fire avdelingene

Respektive avdelingsledere 2/5  

Utsending av informasjon via intranett, presentasjon av tiltaket og henvisning til hvor policy er tilgjengelig

Leder adm.avd. 5/5  

Figur 38: Implementeringsaktiviteter knyttet til tiltaket Utarbeidelse av policy internkontroll.

Implementering på lavere nivåer

Etter at de to nye tiltakene i søknadsbehandlingsprosessen er utformet, er neste trinn å implementere endringen. Nedenfor følger en kort beskrivelse og implementeringsplan for ett av de to tiltakene.

Tiltak 1 – det innføres fullstendighetssjekk av søknader før søknaden går til behandling

Det besluttes at fullstendighetssjekk av søknader med påfølgende retur av ufullstendige søknader innføres etter neste søknadsrunde, dvs. én måned frem i tid. I forkant av implementeringsdato må alle saksbehandlere informeres og gis opplæring i bruk av sjekkliste, brevmal og avkrysningsliste. Siden saksbehandlerne selv har etterspurt en mer effektiv saksgang og har vært med på å foreslå og utforme tiltaket, er det stor forståelse for og tilslutning til det nye tiltaket internt. Søkerne har imidlertid vært vant til å bli kontaktet av saksbehandlerne, som har bidratt med veiledning og hjelp i forbindelse med å fremskaffe nødvendig informasjon til søknaden. 

Det vurderes derfor dit hen at det er et behov for både direkte informasjon i form av brev til allerede registrerte søkere (søkere som søker ofte) og mer generell informasjon på FYSetats internettsider til nye søkere. I informasjonen bør det fremkomme at endringen vil være til søkernes fordel siden saksbehand- lingstiden etter endringen forventes å gå ned.

Prosesseier setter opp en kort implementeringsplan for tiltaket som vist i figur 39.

Aktivitet Ansvar Frist Utført
Informere arkiv om nye rutiner Prosesseier

25/4

 
Utarbeide og sende informasjonsbrev til tidligere registrerte søkere Prosesseier

2/5

 
Utarbeide informasjon om ny praksis som legges på internett Prosesseier/stab

10/5

 
Lære opp saksbehandlere og tilgjengeliggjøre ny og oppdatert prosedyre Prosesseier

15/5

 

Figur 39: Implementeringsaktiviteter knyttet til tiltaket det innføres fullstendighetssjekk av søknader før søknaden går til behandling.

Fant du det du lette etter?