God kvalitet i informasjons- og kommunikasjonsflyten både horisontalt og vertikalt i virksomheten er avgjørende for virksomhetens evne til å oppfylle mål og krav. Velfungerende informasjons- og kommunikasjonsflyt satt i system er således en forutsetning for å kunne styre og kontrollere. Dette omfatter både den formelle informasjonen, som inkluderer styringsinformasjon, og den mer uformelle dialogen, som skjer både i linjen og på tvers av den formelle organisasjonsstrukturen.
Informasjons- og kommunikasjonsflyt bør i størst mulig grad være integrert i virksomhetens styring og drift. Dette vil sikre at nødvendig informasjon identifiseres, håndteres og rapporteres til riktig tid og til riktig nivå, og for å sikre at ledere og medarbeidere gjøres kjent med og forstår hvilket ansvar de har, og hva som må gjøres.
For enkelte virksomheter vil det i tillegg til å etablere en god intern informasjons- og kommunikasjonsflyt være hensiktsmessig å etablere eksterne informasjons- og kommunikasjonskanaler og arenaer som tillater innspill fra brukere, samarbeidspartnere, leverandører, myndigheter og andre. Ledelsen i den enkelte virksomhet må tilpasse omfanget og utformingen av informasjonskanaler og -systemer ut fra hva som er nødvendig for å styre og kontrollere virksomheten.
For at informasjonen som innhentes skal bidra til god styring, og være nyttig og egnet til bruk i oppfølging, læring og forbedring, må den være relevant, pålitelig, rettidig og tilstrekkelig. God internkontroll er således avgjørende for å sikre informasjonens kvalitet, og god informasjon og kommunikasjon er viktig for å sikre effektiv internkontroll.