Hvilke krav stilles til internrevisjon i statlige virksomheter?

Oppdatert

Rundskriv R-117 stiller krav både til vurdering av bruk av internrevisjon (kapittel 4 i rundskrivet) og innretning for de virksomhetene som har etablert internrevisjon, eller velger å etablere en internrevisjon etter å ha gjennomført en vurdering (kapittel 5 i rundskrivet).

Krav om å vurdere bruk av internrevisjon

Statlige forvaltningsorganer1 som har samlede utgifter eller samlede inntekter over 300 millioner kroner2, skal vurdere om de bør etablere en internrevisjon. Kravet gjelder for virksomheter som ikke allerede har etablert, eller besluttet å etablere, en internrevisjon. Kravet om å vurdere internrevisjon gjelder ikke for departementene, jf. rundskriv R-117.

Selv om kravet gjelder for forvaltningsorganer som har samlede utgifter eller inntekter over 300 millioner kroner, er ikke dette til hinder for at forvaltningsorganer som faller under denne grensen, eller departementer, også kan gjennomføre en vurdering av om de bør etablere en internrevisjon.

Virksomhetene skal vurdere behovet regelmessig og minimum hvert fjerde år. Ved vesentlige endringer i risikobildet eller i virksomheten for øvrig skal en ny vurdering gjøres. Omfattende endringer i lover eller regelverk, større omorganiseringer eller store endringer i IKT-systemer er eksempler på vesentlige endringer som kan tilsi at en ny vurdering av behovet for internrevisjon bør gjennomføres.

Samlede utgifter eller inntekter er utslagsgivende for om virksomheten omfattes av kravet om å vurdere, men det er også andre kriterier som er viktige å ta hensyn til i vurderingen. Disse er ytterligere forklart i kapitlet «Hvilke kriterier skal inngå i vurderingen?».

Disse kriteriene skal inngå i en vurdering av behovet for internrevisjon:

  1. Virksomhetens størrelse og kompleksitet (inklusive samlede utgifter og inntekter), og virksomhetens risiko og vesentlighet.
  2. Kvaliteten og modenheten på virksomhetens styring og kontroll.

Virksomheten skal vurdere nytten og fordelene ved å etablere en internrevisjon opp mot kostnadene ved tiltaket. Virksomhetslederen har myndighet til å bestemme om virksomheten skal bruke internrevisjon, med mindre overordnet departement har gitt instrukser som pålegger noe annet. Virksomhetens vurdering skal dokumenteres og sendes overordnet departement til orientering, med kopi til Riksrevisjonen og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).

Krav til innretning av internrevisjon i statlige virksomheter

Dersom virksomheten konkluderer med at den vil etablere en internrevisjon, stiller rundskriv R-117 krav til innretningen av internrevisjonen. Disse kravene omfatter følgende hovedområder:

  • Organisering
  • Kompetanse og revisjonsplaner
  • Bruk av anerkjente standarder
  • Informasjon fra virksomheten

1 Forvaltningsorganer omfatter ordinære statlige forvaltningsorganer («bruttobudsjetterte virksomheter»), forvaltningsorganer med særskilte fullmakter til bruttoføring utenfor statsbudsjettet («nettobudsjetterte virksomheter») og statens forvaltningsbedrifter.
2 I henhold til siste publiserte årsrapport. Bruttobudsjetterte virksomheter skal ta utgangspunkt i oppstillingen av bevilgningsrapporteringen. Nettobudsjetterte virksomheter skal ta utgangpunkt i oppstillingen av virksomhetsregnskapet.

Fant du det du lette etter?