Steg 4: Vurdering av usikkerhet

Oppdatert

Det kan være viktig å synliggjøre hvilke usikkerhetsfaktorer som kan være kritiske for tiltakenes nytte- og kostnadsvirkninger. Virksomheten bør derfor vurdere usikkerhetsfaktorer knyttet til relevante tiltak, jamfør steg 2 og 3. Under følger noen typiske forhold som kan utgjøre relevante usikkerhetsfaktorer, og som påvirker nytte- og kostnadsvirkninger ved etablering av en internrevisjon. Valg av modell vil også påvirke disse forholdene til en viss grad.

Typiske forhold som kan påvirke nytten av internrevisjon

  • Virksomhetens forventede evne og vilje (modenhet) til å nyttiggjøre seg av internrevisjon i henhold til hensikten og formålet med en slik funksjon. For eksempel internrevisjonens innpass i virksomheten, tildelte ressurser, personlig kjemi mellom internrevisjonssjef på den ene side og virksomhetsleder og sentrale funksjoner i virksomheten på den andre, dvs. virksomhetens forståelse av internrevisjonens rolle og mandat og ledelsens ønske om å bruke en slik funksjon.
  • Virksomhetens kapasitet til å nyttiggjøre seg av internrevisjonen. Har linjen kapasitet til å ta hensyn til og innarbeide råd fra internrevisjonen på kort og lang sikt? For eksempel krever store pågående eller planlagte omstillinger eller store prosjekter i virksomheten ofte store ressurser fra linjen. Dette kan påvirke kapasiteten til å nyttiggjøre seg internrevisjon i tidsrommet da omstillingen eller prosjektene pågår. Samtidig kan det i slike situasjoner være særlig nyttig med en internrevisjon som støtter virksomhetslederen og virksomheten for øvrig.
  • Internrevisjonens størrelse og kapasitet sett i forhold til virksomhetens behov og utfordringer.
  • Internrevisjonens forståelse av virksomhetens egenart og internrevisjonens kompetanse sett i forhold til virksomhetens behov og utfordringer. Komplekse IKT-systemer og høy grad av digitaliserte tjenester krever for eksempel ofte kompetanse utover «normal» internrevisjonskompetanse slik som IT revisjon.
  • Internrevisjonens mulighet for å ivareta sitt ansvar og formål, for eksempel å etterleve kravene som følger med opprettelse av en internrevisjonsfunksjon (bruk av anerkjente standarder mv.), jf. rundskriv R-117.

Nytten av og behovet for internrevisjon vil normalt variere med virksomhetens utviklingsstadier og risiko på ulike tidspunkter. Tidsaspektet vil i seg selv være en usikkerhetsfaktor. For eksempel vil nytten av internrevisjon muligens være minst i en oppstartsfase, siden man kan forvente at vil komme mer over tid.

Typiske forhold som kan påvirke kostnaden ved internrevisjon

  • Hvor mange ansatte som er nødvendig i en internrevisjonsfunksjon for at den skal kunne ivareta sitt ansvar og formål.
  • Muligheten for å reversere tiltaket (modell 1, 2, 3 og 4 kan ikke reverseres like enkelt som modell 5).
  • Antall revisjonsprosjekter det er behov for, og hvor mye av kapasiteten i linjen prosjektene legger beslag på.

Mål med steg 4

Steg 4 skal munne ut i en vurdering av usikkerhetsfaktorer knyttet til relevante tiltak identifisert i steg 3.

Fant du det du lette etter?