Uansett hvor gode kontroll- og rapporteringssystemer et departement og dets underliggende etat/virksomhet sammen utformer, etablerer og følger opp, vil det kunne inntreffe hendelser og oppstå avvik. Alle internkontrollsystemer bør derfor ha rutiner for rapportering av hendelser og avvik oppover i systemet.
Sett fra virksomhetens ståsted vil det imidlertid være vanskelig å vurdere akkurat hva som skal og bør rapporteres videre til overordnet departement. På den ene siden ønsker normalt verken departement eller underliggende virksomhet en strøm av detaljerte avviksmeldinger. På den andre siden ønsker departementet informasjon om hendelser og avvik som er alvorlige, slik at man følge opp med relevante tiltak.
Dette er et område hvor det er ekstra viktig at departement og underliggende virksomhet drøfter og har en omforent oppfatning om hva som skal regnes som vesentlige avvik, hvilke typer hendelser det er viktig å informere om, og på hvilken måte avvik skal følges opp i styringsdialogen. For underliggende virksomhet vil det i tillegg være nødvendig med en viss «fingerspitzgefühl» for når det er viktig å informere overordnet departement. Departementet kan bidra til å gjøre denne oppgaven enklere ved å være tydelig på egen risikotoleranse på ulike områder.